Øvelser kan fremme kreativiteten

øvelsen kaffering

 

Mine klummer handler alle om kreativitet. Denne gang handler klummen om, hvordan vi med simple øvelser øger kreativiteten, eller skaber den hos os selv og andre.

Jeg møder tit folk, som siger, ”jeg er overhovedet ikke kreativ”, og jeg siger altid, at det kan de blive. Flere artikler, jeg har læst om forskning i kreativitet, beviser netop, at kreativiteten kan læres af alle. Og behøver ikke nødvendigvis være en medfødt skabergave.

Kreativitet defineres ofte ved; at kreativitet er, at bryde med vante forestillinger og antagelser. Altså en eller anden evne for at tænke udenfor det ”normale”. Det er den evne, vi med simple øvelser kan træne.

Jeg laver ofte øvelser i undervisning, hvor vi skal kombinere to elementer, som tilsyneladende er irrelevante for hinanden. Det gør jeg for at sætte gang i den kreative tænkning. Det kan gøres ved at gå sammen nogle stykker og skrive en masse ord på små sedler, et ord per seddel, og derefter putte dem i en skål. Efterfølgende skal sedlerne trække op og ordene tegnes på det samme stykke papir. Ordene bliver tegnet ind i mellem hinanden. Tegningerne bliver ofte til den mere surrealistiske side, men det udfordrer den kreative tanke med at bryde vante forestillinger. Øvelsen kan også benyttes i skriveøvelser, hvis man er mere tryg ved skrivning end tegning. Husk at der skal tidsinterval på.  Er deltagerne trænet i øvelsen, kan ordene både være ting, gøremål og følelser. Det gør øvelsen sværere.

En anden øvelse kan være mere mundtlig, hvis personen er mere til en verbaludfordring. Hjernen får lov til at udtænke løsningsmuligheder, som fremmer den kreative tænkning. Øvelsen hedder ”Bordtennisbold-øvelsen”. Du skal tænke dig til, at have tabt en bordtennisbold ned i et langt smalt hul i jorden. Hvordan vil du få bolden op, hvis du skal nævne så mange forslag som muligt indenfor tre minutter, alle midler er til din rådighed? Øvelsen kan også nytænkes med andre lignende problemstillinger.

En trejde øvelse, som har været brugt forskningsmæssigt, i testning af, hvor udviklet menneskers kreativitet er. I øvelsen benyttes en eller flere kafferinge afsat på papir. Det er nu testpersonernes opgave at nævne eller tegne alle de ting, som kafferingen kan ligne eller blive til; et ansigt, en ballon, et æble, en tyk høne osv. Jo længere personen kommer ud i rækken, af hvad kafferingen kan ligne, bliver ideerne mere og mere tænkt-ud-af-boksen og derved også mere kreative. Øvelsen er ikke kun god til at teste, men er også god som almindelige øvelse. Det er dog vigtigt at sætte sig en tidsgrænse på, så øvelsen ikke stopper pga af manglende ideer, da det giver en fiaskofølelse og det fremmer ikke kreativiteten. Øvelsen kan ændres ved at benytte en sok, og bede deltagerne om at nævne andre anvendelsesmuligheder til sokken; en hånddukke, et mobiltelefon-cover, en dukkehat osv.

Husk altid at øvelserne skal være forbundet med sjov, da den kreative hjerne ikke har godt af alt for meget tvang.

Held og lykke med øvelserne.

LINK til avisen 

Venlig hilsen Ane Gudrun Fur Øhrberg

Ane Gudrun – Art